Kontakt |
|
Měna / EUR | Košík 0

Kupujeme bubny.

  ke stažení

Prof.Sound's Drum Tuning Bible

autor: J. Scott Johnson byl mou hlavní inspirací pro volnou interpretaci jeho myšlenek na téma:

Kupujeme bicí soupravu. Jak dobře koupit bicí soupravu ?

Základním problém při vytváření tohoto kodexu je uvědomit si, že na světě je mnoho špičkových výrobců bicích souprav. V podstatě každý z nás už má v podvědomí zafixovaného výrobce, kterému je blíže nakloněn a od toho už je jenom krůček k určité zaujatosti k výrobci druhému.

Nejlepší cestou jak si vybrat dobrou soupravu je opravdu jít a vyzkoušet vše co se vyzkoušet dá. V praxi to ovšem neznamená, že musíte vlítnout do kšeftu s bubnama a pořádně to tam rozparádit, obvykle stačí čistá hlava, čisté uši a dobře poslouchat. Stačí 2 x 3 x 5 x bouchnout do bubnu a mohlo by vám být když ne jasno, tak jasněji.

Velkým problémem bývá, to co jsem uvedl již v prvním odstavci - dokázat podřídit krásu soupravy zvukovém prožitku a dokázat potlačit neobjektivní náklonnost k oblíbené značce, ale z vlastní zkušenosti vím, že je to velmi těžké. Po těch prvních ránách by vám měl napomoci vlastní mozek a to především vyhodnocením informace zda se mi ten tón líbil, nebo ne, ale pozor, je to informace důležitá, ale zároveň podřízená informacím dalším, které si dále vysvětlíme.

Obchod, drumcenter a pod.:mějte na mysli, že pokud jsou v obchodě skleněné výplně, nebo podlaha z dlažby, bud zvuk soupravy ostřejší, s větším dozvukem, naopak v prostředí zatlumeném koberci a závěsy se bude souprava chovat utlumeněji a její dozvuk bude o poznání menší. Dalším důležitým upozorněním je fakt, že dojdete-li do specializovaného obchodu, stane se vám, že bude v místnosti souprav více a tam prostě nedokážete ovlivnit fakt, že se budou jednotlivé bubny ovlivňovat. Při úderu se budou rozeznívat a tím rovněž utlumovat vlastní rezonanci zkoušeného bubnu, zejména slyšitelné to je u basových frekvencí. Musíte prostě přinutit svou mysl k soustředění se na konkrétní tón, který vám prostě pod rukama vzniká a uvěřit své rozumu.

Zvuk: pokud dorazíte do obchodu, kde jsou vám schopni nabídnout více souprav, zvažte nejdříve vizuálně co si vlastně můžete vyzkoušet a pamatujte na tyto zákonitosti - pokud budou bubny v rohu místnosti, bude zvuk rezonanční blány více zatlumený, což způsobí úbytek výšek a přinese zvýraznění nižších středů a basů, naopak je-li souprava umístěna ve volném prostoru, platí přesný opak, tedy zvýraznění vyšších středů a výšek na úkor basů. Zkontrolujte si jakými blánami je souprava osazena, na základě této znalosti dokážete lépe identifikovat, jaký zvuk se vám ze soupravy podaří vyloudit. (měl by jste dokázat identifikovat zda jsou jednovrstvé/dvouvrstvé, čiré nebo pískované, v dobrém stavu nebo vytlučené) Pamatujte " blány + okolní vlivy (akustický prostor, ve kterém se souprava nachází) mají zcela zásadní vliv na zvuk! " Dalším veledůležitým aspektem je ladění, ve většině obchodů nebývají bubny naladěné, proto je důležité dokázat si naladit alespoň jeden tom - léty praxe jsem vypozoroval, že by jím měl být tom 12", k němu je vhodné přidat velký buben a oba již doladěné zkoušet ve dvojici. Tím se vám širší výběr zjednoduší a pokročíte rychleji a snadněji do užšího výběru. Malý bubínek -snare drum je samostatná kapitola a já bych nedoporučoval jeho zkoušení během hledání vhodné soupravy. Vezměte si jej stranou (pokuste se zajistit vypnutí pružin ostatních přítomných bubínků) ustavte si jej do své oblíbené polohy a za pomoci již donesených paliček (jo,já vám to říkal už na začátku, že je třeba vzít si je s sebou) a zkoušejte jej, jako by jste byli u své soupravy, na kterou jste prostě zvyklí.

Více souprav ke zkoušení: teď už víme co a jak z pohledu a akustiky a ladění a postupujme k dalším krokům, předně nebouchejte do soupravy více, než je zdrávo, žádné rány na činely, pamatujte obecné, že se ucho rychle v několika minutách unaví a přestane být dobrým rádcem. Pár úderů a odchod k další soupravě a předně opět tak jako u činelů věřit svému instinktu a vlastním uším, které jsou orgánem zdokonalujícím se na člověku lidském již po mnoho miliónů let a tak toho vědí více, než si myslíme. Jen si prostě pamatujte to co se vám na této soupravě líbilo a co se vám taky nelíbilo.

Snažte se nevnímat cenu, dřevo, výrobce a třeba i povrchovou úpravu: chápu, že už vám mnoho k sledování nezbývá, ale je potřeba zdůraznit, že rozpočet řešte až nakonec. Nejdříve musíte mít jasno v tom co se vám líbí a teprve potom je třeba hledat takovou soupravu, která odpovídá zvukově i cenově kategorii, kterou si můžete dovolit.

Prodavač, obchodník: při návštěvě vámi zvoleného obchodu oznamte obsluze, že uvažujete o koupi nové bicí soupravy, dobrý a zkušený obchodník by se vás měl poptat na vaši představu o soupravě, o které jste již určitě dlouho přemýšlel. Buďte zdvořilý a odpovězte jak jenom nejlépe dokážete popsat to co máte na mysli a snažte se najít způsob, jak prodavači vysvětlit, že momentálně jeho rady nepotřebujete, vysvětlete mu jen, že potřebujete zjistit jaké soupravy jsou momentálně skladem a že by jste rádi věnovali nějaký čas odzkoušení věcí, které vás zajímají. Nezvládnete-li tuto hru, může se stát, že vás bude prodavač považovat za mladíka. který přišel pomachrovat a to není nejlepší situace. Navíc to tak vypadá, že oni v obchodech vůbec nestojí o vaš těžce nabyté vědomosti a to je v některých případech určitě na škodu, ale nemůžeme taky paušalně strkat obchodníky do stejného pytle. Dobrý prodavač by měl odhadnout váš zájem (podpořený paličkami a ladícím klíčem v kapse) a měl by svou profesionalitou dokázat, že je schopen vyhovět vašim představám a požadavkům.

Rozhodně si nejdříve přečtěte Bibli o ladění: je to sice množství teoretických informací o ladění a konstrukci bubnu, ale v závěru vám velmi usnadní váš výběr a aby toho nebylo málo, přečtěte si taky článek Dřevo na výrobu bubnů.

A aby toho nebylo málo: když se vám podaří nastudovat všechny ty různé blány, průměry bubnů, umístění a vše co dále ovlivňuje zvuk bubnů určitě jste už pochopili, že nebude a není jednoduché srovnávat to co vlastně srovnatelné ani dost dobře není. Vaše vědomosti by už měly být na úrovni, kdy jste schopni rozlišit to množství ovlivňujících faktorů jste schopni posoudit, zda se např. výměnou blan posunete k vysněnému zvuku. Jednou z dalších možností, je vzít několik např. již zmiňovaných 12" tomů, dát je do stejného prostoru a umístění, sladit jejich výšku ladění a srovnávat, je téměř jisté, že v tomto stádiu už nebudete ve hře sám, možná se k vám přidá i prodavač a můžete tak tento test ohodnotit z obou stran, ze strany hráče i posluchače. Když tohle všechno zopakujete i s bubínkem a velkým bubnem, jsem si téměř jist, že reakce vašeho mozku na sebe nenechá dlouho čekat a odpoví vám na otázku co se vám líbí a co ne.

Hardware: další částí soupravy je hardware - stojany, pedály atd. co se týká vlastní rezonance korpusů, bývá dne tento problém vyřešen tím, že většina i levných souprav je už dnes vybavena nějakým uchycením za ráfek, šrouby a pod. (viz.odstavec v článku Dřevo....) větší pozornost věnujte nastavovacím možnostem všeho, co se nastavovat dá, této vědě se říká ergonomika a její náplni je vysvětlit vám to, že každý člověk má odlišnou stavbu těla a tím i jiné nároky na postavení a ustavení soupravy (ale není to věda o nastavení soupravy bicích nástrojů), v každém případě by ustavení vaší soupravy mělo co nejvíce vyhovovat vašim potřebám a fyzickým možnostem. Pár příkladů, je třeba hrát bubny na střed, tak by jste měli na všechny pohodlně dosáhnout, přitom úhel paličky k bláně by neměl být příliš velký, protože dopad paličky nebude razantní a váš zvuk bude "tenký", příliš malý úhel naklonění vám zase způsobí častou kolizi s ráfkem, což není u tom zrovna žádoucím jevem, naopak u snare by měl být rozdíl minimální pro zdárnou realizaci rhim-shotu. Pedál basového bubnu by měl mít základní nastavovací možnosti a pokud možno, měl by být komfortní. Batter - palice by měla být z konzistetního materiálu a měla by dopadat do středu bubnu. Mimochodem, má rez.blána velkého bubnu otvor ? Je buben zatlumený ? Zásadně nevěřte velkému bubnu, do kterého můžete udeřit pouze rukou, trvejte na zkoušení pedálem.

Stojany, zde je nepřeberné množství variant a možností a tak se omezím jen na doporučení kontroly nastavení, stability, kontrolu funkce mechaniky napínání pružin malého bubínku. Co se týká povrchové úpravy, kvality laku, či estetiky a kvality mušlí, je třeba si srovnat myšlenky a nechat to v kategorii zda se s tím dá žít.

A budeme platit ?: už je na čase, vše jsem se dozvěděli, bubínky si roztřídili a zatřídili, nezlákal nás ani poutavý lak, ani třpytivý sparkle, zapoměli jsme i na svou tolik milovanou značku, 100 x jsme ladili s biblí, 50 x četli vše o dřevě a 30 x vše o tom jak tu soupravu koupit a výsledek ? Guláš v hlavě ? Ne naopak, jste už dosti blízko tomu čemu se říká "moje vysněná sada ", nebojte se, dá se s úspěchem předpokládat, že snad nejsou mezi námi výjimky, které by z toho přemýšlení, třídění a ladění nebolela hlava. Je třeba položit si závěrečné otázky: jsem schopen na základě svých znalostí nabytých dosavadní praxí srovnávat a vyhodnotit všechny ty rozdíly v blánách, konstrukcích, dřevinách atd. svým vlastním uchem, svým vlastním úsudkem ? To je Hamletovská otázka, na kterou zcela pochopitelně neznám odpověď.

Nákup: je-li pro vás rozhodujícím kritériem cena soupravy, zvažte možnost koupě jen několika bubnů, výsledek je v podstatě kladný, menší počet vás donutí myslet kreativně a třeba tak dokážete vymyslet to, co by se vám na velkou soupravu jednoduše nepodařilo. ( taky se to lépe vejde do auta, má to méně železa atd.) Pakliže tohle není cesta pro vás, dejte přednost kvalitnějším korpusům a omezte se třeba v oblasti hardware, to lze kdykoliv doplnit, vyměnit, nevztahuje se na něj uniformita značky. Další možnost je koupě na splátky, tak ale prostě přeplácím a musím si určit priority, tak to v životě chodí, spoření je asi nejlepší volbou, ale ta doba, než človíček dočká, no škoda mluvit, další dobrou variantou jsou starší - ohrané bubny, je třeba se porozhlédnout, projet inzerci i obchody a myslím, že i tady je šance dobře nakoupit.

Závěrem, rád bych vám řekl, že já sám v tomto procesu nejsem výjimkou, když to na mně příjde a začnu hledat nový nástroj, držím se v podstatě toho, co jsem se vám snažil v uvedených větách vysvětlit, objedu pár obchodů a hledám, za ty léta zkušenosti vím, že se prostě dají objevit nástroje výborných kvalit i přesto, že nepatří do nejvyšších tříd a naopak, kolik zvukově špatných souprav najdeme ve vyšších třídách, kde i přes skvělou konstrukci nástroj nehraje. Vůbec tím nechci tvrdit, že drahé bubny jsou špatné, ale to nakonec brzy poznáte sami.

zpracoval: Ivo Honajzer