Kontakt |
|
Měna / EUR | Košík 0

Javor, bříza a Mahagon ?

Většina korpusů bývá vyrobena z jednoho druhu dřeva, proto se v dalších řádcích budeme věnovat srovnání výše uvedených tří druhů dřevin, které se pro stavbu bubnového korpusu používají nejčastěji. 

Mahagon (pozor jde o africký mahagon) je nejměkčejší z těchto dřev a v mnoha případěch bývá zobecňován jako pouze "mahagón", což je matoucí, protože mahagonů je cca 150 druhů a pro stavbu bubnových korpusů se používají různé druhy, ale pouze africký mahagón disponuje výbornými akustickými vlastnostmi zejména v nejnižších kmitočtových spektrech hotového korpusu. Vzhledem k jeho nízké hustotě a nízké tvrdosti bývá používán na vnitřní vrstvy korpusů, kterým tak dodává basové frekvence. (ostatní druhy mahagonu bývají používány pro svoji příznivou cenu na výrobu levných bubnů)

Javor a Bříza jsou materiály, které se používají v největší míře pro výrobu profesionálních nástrojů. Výběr mezi těmito bubny je opravdu věc osobního názoru. Nástoje vyrobené z javoru nebo břízy znějí prostě báječně a je jenom na vkusu každého znás aby si vybral ten zvuk, který je mu bližší. Zároveň i kresba obou dřev je na vysoké estetické úrovni a dovoluje tak vytvořit povrchovou úpravu v matovém či lesklém provedení, která lahodí lidskému oku a vkusu. K javoru snad jen jedno malé veřejné tajemství - jedním z důvodů proč je javor tak oblíbený u amerických bubnových výrobců je ten fakt, že si kdysi před 40-50 ti lety tuto dřevinu pro její cenu a dostupnost vybral pan Robert Keller pro masovou výrobu korpusů ve své společnosti a dodával tak hotové korpusy spoustě bubnových výrobců. 

Javor, bříza a Mahagon -  každý má různé tónové vlastnosti, tak se podíváme na to jaké vlastně jsou :   

níže uvedené diagramy vypracoval pan Gene Okamoto z továrny firmy Pearl

mírně zvýšené basy s hladkými středními a vysokými frekvenceme frekvencemi

výrazně posílené vyšší frekvence s mírně sníženými basy a mírně sníženými středními frekvencemi 

bohaté nízké frekvence, s krásně hladkými středy a poklesem na vyšších frekvencích 

Většina hudebníků tak bývá ovlivňována tím,  že obecně přeceňuje podíl rozdílů frekvenčních charakteristik a tím výsledného tónu jednotlivých dřevin. Ve skutečnosti se jedná o velmi nepatrné rozdíly ovlivněné i mnohými dalšími faktory, proto si prosím uvědomte, že tím nejdůležitějším bude vlastní intenzivní prožitek, který vám napoví, že tenhle konrétní tón, zvuk je přesně ten, který pro vás představuje ten "báječný tón", na který jsme čekali. 

Závěrem, jestliže máte určité preference (myslím tím značku, disajn, rozpočet atd.) a dostane se vám zpětné vazby v podobě očekávaného tónu - zvuku, věřte-právě jste si vybrali.