Kontakt |
|
Měna / EUR | Košík 0

Světoví bubeníci - Neil Peart

 

N  E  I  L      P  E  A  R  T

 

Neil Peart patří mezi nejznámější a nejpopulárnější rockové bubeníky. Už dlouhá léta  hraje s torontskou kapelou RUSH,pro kterou také píše texty.  schopnosti tohoto artrockového tria na pódiu asi nejlépe dokumentuje  živé dvojalbum  RUSH - EXIT....STAGE LEFT  z roku 1981. Peart je známý  svou obří soupravou. Jak  ji dokáže tento multitalentovaný hráč celou využít dokumentuje živé dvojalbum také. Je na něm i zajímavé  bubenické sólo ve skladbě YYZ. Muzikálnost a invence jsou  asi vlastnosti které  Pearta charakterizují coby  hráče nejlépe. Za léta svého působení posbíral řadu vavřínů. Za všechny jeho četné úspěchy zde uvedu rok 1983, kdy výsledky celosvětové čtenářské ankety nejprestižnějšího bubenického časopisu Modern Drummer dopadly pro Pearta takto : nejlepší rockový bubeník roku, - nejlepší multiperkusista roku, -nejlepší bubenická nahrávka roku (album Signals),-druhý v kategorii  "all around  drummer", tedy v jakési všeobecné kategorii.

 

 

Navíc byl ten rok zvolen  do pomyslné "Síně  slávy", což je  takovej americkej pomník zaživa, kam se ironicky rockeři dostávají spíš až po smrti (např.Keith Moon, John Bonham)..... I v dalších  letech Peart několikrát  bodoval jako nejlepší,  nebo se umisťoval na čele. Slávu a  věci s tím související  však nesnáší nejlépe a  všechny jeho úvahy  na  toto  téma  by  se  daly  shrnout  do věty "nenávidím bejt slavnej". A rozvádí to: "Lidi  nás   donutili  abychom  sami  sebe   chránili.  Donutili  nás ubytovávat  se v  hotelech pod  falešnými jmény.  Mít tělesné strážce kteří  je  od  nás  drží  dál.  To  byl  pro  nás  opravdu šok a bylotěžké,kurevsky těžké, se s tím sžít. Celej ten absurdní humbuk kolem  slavných lidí začal  v Hollywoodu,kde  z hvězd  vyrobili jakési  polobohy. Pak  přišel rock´n´roll a marketing začal dělat  z muzikantů něco většího než  sám život. Je to něco proti čemu se pokouším bojovat, ale jde to jenom do určité míry. Je to  totálně nepřirozené a nereálné, fakt to  nenávidím ! Mnozí tomu podlehnou, má to taky totiž  co do činění se  silou charakteru.Nemyslím že je  to zrovna to co zabilo Keith  Moona, ten měl vyloženě sebezničující  tendence, ale  například  Jimy   Hendrix  je  lepší příklad. V podstatě  jsou dvě cesty jak s tím  vycházet - buď se tomu zkusit vyhnout,  nebo to brát jako  roli. Když jsme s  Rush začínali, viděli jsme  některé tehdy slavnější  lidi kterým jsme  předskakovali jak to hrají.Například po show vyšli ven a říkali : "milujeme vás, jste báječní ! Myslíte si že jsme senzační, nejlepší ? My si to  myslíme taky !!" Je to  asi jedna z cest jak  s tím vyjít a nezbláznit se.... Já se  tomu snažím pokud  to jde schovat,  přestal jsem se  například nechávat fotit, přestal jsem bejt  veřejná figura. Nechci mít slavnej ksicht, celej život jsem strávil učením se hrát na bicí a mít to rád. Mít slavný ruce a nohy je fajn,  ale ksicht ? Nebubnoval jsem ty celý roky proto, abych proslavil svůj obličej.  A taky jsem to nedělal pro peníze,  žádnej  skutečnej  muzikant  to  nedělá  jenom pro peníze. V Anglii kde  je život ještě "užší"  a fanoušci tam často  žijí jen pro svůj idol, je to ještě horší.  Nemůžeš ani vytáhnout záclonu  u okna, nemůžeš  si vyjít  z hotelu  jen  tak, o procházce  si můžeš  nechat zdát... Všude čekají zástupy fanoušků a nestydatě ti čučí do života!" 

 

 

 

Tolik problémy se slávou. Jaké byly  Neilovy začátky a co ho přivedlo do tehdy už rozjíždějících se Rush ?  "Coby kluk  jsem začal chodit na  piáno a později jsem  doma v baráku bubnoval čímkoliv na  cokoliv, tak mi naši asi  ve třinácti zaplatili hodiny na bicí. Začalo mě to bavit, nebyla to ta agónie jako u piána, ale radost. Pamatuju  jak jsem se třeba těšil ze  školy domů, až budu cvičit. Dost jsem hrál podle rádia.  Můj první učitel mi potom jednou řekl že pouze  o dvou svých žácích je přesvědčen  že se z nich stanou bubeníci a že já jsem jeden z  nich. Tehdy mi to dodalo kuráž, byl to takovej můj první "nakopávák" a  začal jsem opravdu cvičit. Snil jsem o tom, že si  jednou zahraju v jedný torontský  hale se čtyřmi tisíci sedadly.... Přirozeně, když  jsem tam nakonec hrál, měl  jsem už jiný problémy  a "vyšší  cíle".  V osmnácti  jsem dešel  se svými hudebními ambicemi a ideály na zkušenou do Anglie.  Ale jak všichni dospělí vědí,ve "velkém světě" snadno přijdeš k deziluzím. V Anglii jsem dělal různé věci s bubnováním nesouvisejících, abych se uživil. A když  jsem se vrátil domů, byl  jsem z celýho showbusinessu rozčarovanej. Rozhodnul jsem se s ničím  nepočítat, hrát co mě baví a pro vlastní potěšení a živit se jinak. To  jsem taky udělal a díky tomu jsem nemusel podstupovat kompromisy ohledně svého bubnování a stylu. Žil jsem ve  městě 70 mil od Toronta a  někteří známí muzikanti co do Toronta odešli dřív  mě nakonec doporučili  pro Rush, když kluci hledali nového bubeníka. Šlo to hladce, mimo muziky jsme si brzy porozuměli i v jiných oblastech a směrech.

 

Kdo mě nejvíc ovlivnil ? Velmi rád mám Billa Bruforda. Když  se dívám zpátky, dost mě ovlivnil můj tehdejší idol Keith Moon z The Who. Zcela jistě to byl on, kdo mi dal novou myšlenku svobody a že není  třeba  bejt  zrovna fundamentalista. Velmi se  mi líbil jeho přístup k  hraní - třeba jak umístil  crash  doprostřed  brejku.  Potom  když  jsem  získal více technických dovedností, začal jsem  hrát víc disciplinovaně a vzhížel k hráčům jako  jsou Carl Palmer, Phill Collins, Michael Giles (první bubeník King Crimson) a stále Bill. Nicky Mason z Pink Floyd hrál a hraje velmi jednoduše, ale ultra vkusně. Vždy pravá věc na pravém místě. Tommy Aldridge je velmi dobrý bubeník a dost jsem od  něj odkoukal když hrál ještě s Pat Travers Bandem. Hraje skvěle na dva šlapáky! (To jsme viděli v Rock Café!) Od kohokoliv se dá tu a tam něco odkoukat, každý je osobností.  Steward Copeland mě dostal svým drivem a odlišným přístupem." Neil Peart  používá vždy činely A.Zildjian a je také známý tím, že už více než 15 let používá jeden a ten samý malý buben! Všichni víme, že "dobrej virbl"  je ceněn a  dost těžko se  shání to pravé, vždy něco nesedí, drnčí, není to ono.

 

Neilův virbl je zajímavá historka: "Kvůli virblu  jsem prodělal několik  agónií. Vyzkoušel jsem  kde co, ale pořád to nebylo to co jsem si představoval. Měl jsem snad všechny druhy kovových  virblů.  Až jednou  mi můj technik  zavolal že objevil tento  dřevěný  Slingerland. Byl z druhé  ruky, za šedesát babek. Vyzkoušel jsem ho a byl to  ON! Každý virbl který  jsem vyzkoušel se nějakým způsobem "zaškrtil"  - buď když ho hraješ  jemně, nebo i když ho napálíš. Ten můj se nezavře nikdy. Můžu se ho sotva dotýkat, nebo do něj mlátit jako o život, vždy produkuje  čistý křehký zvuk  a má sílu kterou bych od dřevěného  bubnu nečekal. Opravdu silnej, skvělej virbl! Vyzkoušel  jsem všechny možné dřevěné  bubny, ten nejdražší od Slingerlandů i několik přesně stejných  jako je ten  můj, tedy levný model, ale nic se mu nepříblížilo a nic mi ho nemůže nahradit. Myslím že to má co dělat s tím, že někdo kdo ho měl přede mnou upravoval lůžka pro strunění na spodní  hraně. Pro blánu je to vražda, je  napjatá velmi nevyrovnaně, ale buben  se nikdy nezaškrtí.  Když jsem hrál na Tamy, podílel jsem se  na vývoji modelů Art Star  a vyzkoušel jsem všechny jejich dřevěné modely. Některé velmi drahé ! Hrály dobře buď nahlas, nebo potichu. Žádný nebyl tak univerzální  jako můj. Mám jeho "dvojče" za zády jako druhý virbl pro druhou sadu, ale přestože všechno je identické, zvuk je prostě jinej. Bál jsem se s ním cokoliv dělat, když jsem měnil sady a barvy povrchů, ale změna povrchu  mu naštěstí nijak neublížila. Jeden čas  jsem měl všechny bubny uvnitř s tenkou vrstvou laminátu, tzv. fiberglass. Fungovalo to bytelně, ale za nic na světě bych nerisknul udělat to samý tomu virblu, zvuk by to mohlo zabít." (Poznámka- co je Neilův virbl zač je velmi dobře slyšet právě na živém dvojalbu na začátku sóla v YYZ, kde hraje několik taktů sám).


"Co se týká činelů, dost mi praskají  crashe - hlavně 16" a 18" - tak si nedám tu práci abych si u Zildjianů stále vybíral. Objednávám  si pouze tloušťky a velikosti co potřebuju a oni  mi to pošlou.  Pouze když činel zní opravdu zle, vrátím  ho. Objednávám si činely bez loga a jakéhokoliv popsání."

Pro Pearta  je charakteristické, že  oba velké bubny  používá spíše v breacích a v sólech než v rytmech. "Mám je  raději spíše pro  breaky, v doprovodu  je takřka nepoužívám. Líbí se mi s dvěma šlapáky  vytvářet určité akcenty a  okořenit jimi breaky. Hodně bubeníků říká že všechno  co se dá zahrát dvěma šlapáky se dá  nahradit jen jedním,  ale to není  tak zcela pravda.  Se dvěma můžu  "předcházet" rytmus.  Je to  něco co  jsem se  naučil právě  od Tommyho Aldridge. Například  při  triolovém  breaku nezačnu  jako je zvykem tomy, ale velkými bubny. Takže ty velké bubny jsou předbíhavé, něco jako  flam. A pokud  chci pořádnej virbl  (roll) - nic  není tak nutného, jako když se zahraje na dva kopáky!" Dost lidí tvrdí, že vše co bubeník potřebuje jsou čtyři bubny, hi hat a dva činely. Peart má bubnů  a činelů několikanásobně tolik, nemluvě o ostatních nástrojích. Jaká je asi hodnota jeho soupravy? "Nikdy jsem  o tom nepřemýšlel. Některé  věci mám již velmi  dlouho a již několik let jsem prakticky nebyl  v obchodě, v mém případě hlavně Percussion Center v Torontu. Když  něco potřebuju,  pošlou to. Když  chci něco  bláznivýho, je tu člověk  jménem Neil Graham, ten  mi vždy vyhoví. Některé věci jako gong  stojan  se  speciální  úpravou mi vyrobil.  Nikdy mě  nezklamal a  nic pro  něj nebyl  problém. To samé platí  o mém technikovi Larry Allenovi. Pokládá  například za  svou osobní vizitku když se souprava blýská jako zrcadlo. Mně osobně je to celkem fuck. Co se  týče   fundamentalistů  tvrdících  že  vše  co potřebuješ jsou čtyři bubny -  samozřejmě, většina mého hraní se točí kolem šlapáku, virblu, hi hatky a  pár tomů k tomu.  Ale mohu k tomu přidat i daleko víc! Ten kdo tvrdí tu věc o čtyřech bubnech mi přijde stejně bláznivej jako někdo kdo naopak podceňuje člověka hrajícího jenom na čtyři  bubny. Nebojím se hrát jenom na čtyři, ale v  týhle kapele toho můžu udělat i daleko víc jako percusista. Mít osm tomů a baterii perkusí je skvělý, protože můžu měnit zvuky a různě je míchat, takže neslyšíš pořád stejný zvuk nebo break.  A když zrovna nejsem zaneprázdněn bicíma, mám čas hrát třeba na melodické  bicí nástroje. Kluci mi řeknou noty a myslím že to pomůže vylepšit aranž, ne? Nikdy nebudu v tomhle virtuos a ani to neplánuju, ale prostě to udělám. Obdivuju v této záležitosti Carla Palmera, ten je v tom klasa. A Bill  Bruford  se  neustále lepší také  můj obdiv k němu  je nekonečnej."

 


K vystoupením Rush neodmyslitelně patří Peartovo sólo. Co si o sólech myslí a jak staví to svoje? "Jak muzikální sólo bude záleží na  bubeníkovi. Pro mě je sólo takové určité zadostiučinění. Myslím že spousta  lidí celé  sólo spontáně improvizuje. Já mám takový rámec který dodržuju každý večer, takže vím že každý večer bude sólo  konzistentní i když se zrovna necítím v nejlepší formě. Ovšem když se cítím  být na koni, určité  části toho rámce skýtají prostor pro improvizaci. Takže když jsem nadrženej nebo přijdou specielní nápady, můžu to v těchto místech rozjet. Snažím se sólo zkonstruovat  jako skladbu, jako  kus muziky. Dělám to rád a i nebubeníci mi říkají, že je to naposlech dobré sólo." Živě Peart  používá obě blány na šlapácích a malý buben má snímaný shora i zespodu. Proč? "Co se týká  šlapáků, ve studiu je otvírám, ale  živě chci obě blány.Dostanu tak kulatější  a konzistentní basový zvuk. A náš zvukař je spokojen se dvěma blánama.  Mikrofon vespod virblu jde pouze do monitorů  na  jevišti, ven ne. Vrchní  mikrofon nejde do monitorů, protože  máme středy z bubnu samostného naživo. Co se ztratí v ambientním zvuku zbytku kapely jsou výšky, a tak je máme v monitorech zespod virblu. Ve studiu používáme někdy také oba mikrofony,  ale většinou jen vrchní. Dobré ozvučení bících  je věda a plně  se v tom spoléhám na našeho zvukaře. Starám se pouze o to abych měl naladěno a zvuk se mi líbil, ostatní nechám na  něm. Nemá to s tou mojí hromadou lehké, ale počíná si skvěle!" Což  opět dokládá  živé dvojalbum  - vše  je naprosto  čistě sejmuto, včetně zvonkohry  a ostatních hračiček. Zvukové  spektrum soupravy je značně široké. Důležitá  je hi  hatka, u Pearta vždy 13". O ní, o ladění a výměně blan Neil říká: "Třináctipalcovou hi hatku používám skoro od začátku a jsem na to tak zvyklý, že změna už prakticky nepřipadá v úvahu. Třináctka "mluví" rychleji, má kratší dozvuk a  prostě mi medí způsob kterým akcentuje. Nepoužívám nic  zvláštního, vyhovuje mi jakákoliv,  hlavně 13". Je to součást mého stylu.  Ve studiu mě nutili do čtrnáctky, ale přesto že jsem přístupnej, nefungovalo  to. Blány měním asi  tak po  měsíci na koncertních tomech  (s jednou blánou)  a zhruba po  šesti nedělích na ostatních tomech. Nebo podle potřeby. Líbí se mi zvuk Remo black dots a clear dots když jsou nové. Znějí ihned dobře.  Používal jsem je na virblu. Evans blány nezněly dobře hned. Trvalo to  tak týden, než je člověk  "zlomil". Potom  teprve dostaly ten správný  zvuk. Na tomech jsem používal Evans Mirror heads (jsou i na živém dvojalbu). Vždy po čase kdy ztrácely ten tón kterej víš že by měly mít jsem řekl Larrymu: "Nenávidím to, ale pojďme vyměnit kůže." Celá léta používám  stejné rozměry, takže vím co a  jak má znít. Když zkombinuju určitý  rozměr s určitou  blánou, existuje optimální  zvuk (tón)  který dá  ideální projekci  a sustain.  U koncertních tomů jdu pouze po notě, stupnici mám v hlavě. Samozřejmě ne doslova stupnici, jen instinktivně cítím jaké "noty" by to měly být. U zavřených bubnů začnu ladit nejprve spodky. Naladím na  notu kterou buben má mít a ve které zní ideálně a vršky tomu potom  přizpůsobím. Ladím  vyloženě ušima, nepoužívám žádné ladičky ani torgue klíč."

 

Během koncertu Neil používá oba způsoby držení paličky levou rukou. "To souvisí s tím, jak jsem se učil. Kdykoliv potřebuju hrát něco hodně technického, ty základy, přejdu na  tradiční (palcový) způsob. Tak jsem se to prostě učil a mám to tak zafixované. Ovšem moc bych to nedoporučoval, viděl jsem spoustu lidí, kteří  dokáží  se stejným způsobem  držení   paliček  u  obou  rukou   zahrát  ten  nejjemnější presvirbl. Já  mám zkrátka zažitý  palcový způsob kdykoliv  potřebuju něco delikátního a zároveň technicky komplikovaného. A měnit  to už nebudu.

 

Peart sehrál důležitou roli při vývoji řady Artstar firmy Tama. Jak k tomu došlo? "Tehdy  jsem hledal  nějaký nový  zvuk pro  inspiraci a  dost jsem  o bubnech a jejich konstrukci přemýšlel. Zrovna  jsme míchali živé dvojalbum a já jsem toho  neměl ve studiu  zrovna moc na  práci. Což nemám rád, nelíbí se mi  jen tak  sedět a  koukat. Měli  tam starou soupravu Hayman a tak jsem  ji začal "restaurovat". Kompletně jsem to rozebral, vyčistil, dal znovu dohromady a dal nové blány. Takové jaké používám  normálně a  naladil  jsem  to  tak  jak jsem zvyklý ladit. Nahráli jsme s těmi Haymany pár demo snímků  a zněly výborně, měly velmi čistý rezonantní tón. Jediný rozdíl byl, že měly tenčí korpusy. Přemýšlel jsem o tom, když to  funguje u viol, houslí, kytar, proč by to nemělo fungovat i u bubnů, které mají ještě  tenčí stěny než měly ty Haymany? Tenké  konzistentní dřevo  by mělo  být rezonantní a mít tón. Začal  jsem přemýšlet proč  jsou bubny silnější a silnější, co dělá lidi hrdými aby mohli říct  "mám  dvanáctivrstvé  korpusy"? Všeobecně  nějak  začalo  platit  "  lepší  je  více"  a "silnější je  lepší", ale ve skutečnosti čím silnější a těžší korpusy jsou, tím méně rezonují. Zachtělo  se mi tenkých  korpusů! Věděl jsem  že Tama žádné nědělá a tak jsem se chtěl obrátit třeba na Gretch kteří je mimo jiné tradiční firmy stále dělali, ale Neil Graham  z Percussion Center, který je takový můj poradce  a konzultant přes  bicí mi řekl,  že se pokusí s lidmi od Tama domluvit. No a oni  byli velmi kooperativní a udělali mi "custom  set" ze čtyř vrstev dřeva. A bylo to to, co jsem chtěl! Znělo to dobře, mělo to rezonanci  a doslova  hlas, bylo to expresivní. Řekl jsem  jim že by měli vyrábět  sérii pro jazzmany, ti nechtějí těžké, mohutné a mrtvě  znějící bubny. Řekli mi ať o tom mlčím a po několika konzultacích  jsem viděl, že se chystají skutečně dělat novou sérii. Speciálku. Ken Hoshino od Tama chtěl napsat jakési průvodní slovo jak se to dělá a zeptal se mě co by to tak mělo být, ale já jsem to tentokrát chtěl napsat sám. Měl  jsem už totiž špatné zkušenosti s jinými firmami kdy všemu dali v rámci komerčnosti jiný smysl, vytrhli má  slova z kontextu, otočili to a tak. Takže jsem to napsal formou proč jsem chtěl takovéhle  bicí, proč si myslím že jsou O.K. a jak to vlastně vzniklo. Dali k tomu moji fotku s prototypem a myslím že byli rádi že jsem to  napsal. No a nová řada byla na světě. Napsal jsem tam taky o jedné důležité věci, jak jsem poslouchal staré bigbandové nahrávky, které byly nahrané v podstatě jedním mikrofonem. Ten snímal celou rytmickou sekci a pravděpodobně ještě  půlku všech dechů....A ty bicí měly charakter. Slyšel jsi když bubeník uhodil tvrdě, nebo naopak velmi jemně. Slyšíš tam energii. Při moderním snímání  zblízka to všechno ztratíš. Rozdíl mezi tím když hraju malý buben ve studiu lehce a když ho mohu rozmlátit je minimální. Dynamika se ztrácí a to mě frustrue.  Slyším svoje bubny určitým způsobem a chci ten zvuk dostat na desky. Ale nikdy  se to ještě docela nepodařilo zachytit mikrofonama  tak jak to dokážou uši. Na Moving pictures jsem měl PZM  mikrofon přilepený na prsou ve snaze zachytit  mojí perspektivu soupravy.  Jo, pomohlo to  trochu té  speciální dynamice, kterou  slyším,  ale  stejně  jsem bubny nahrané neslyšel nikdy tak jak je slyším  když za nimi sedím. Samozřejmě jsme nahrávali i ambientně, ale ono se  to potom těžko míchá  s ostatními nástroji. Proto to kombinujeme. Moje bicí znějí vždy neuvěřitelně dobře na základech, což o to, fakt skvělej zvuk, ale pak jak se tam začnou vrstvit další nástroje, mocnej  kytarovej zvuk  a vokál, tak .......do prdele!..........Ale  ten  výslednej  efekt  je samozřejmě nejdůležitější, aby to všechno fungovalo dohromady. Všechno musí znít  dobře a jakmile se dostaneš k  tomuto bodu, zvuk bicích - ten  zvuk - se začne ztrácet. V kapelách  kde kytarový  zvuk není  tak mohutný mohou vyjít přesto bicí  velmi slušně  co se jejich přirozeného charakteru týče."

 

Tak  takhle to  bylo s  Artstar! Dnes  se dost  firem vrací zpět (viz.testy Tama, Pearl) a vývoj  v podstatě dává  Neilovi za pravdu.  No, vývoj.... . Dnes je Neil firemním hráčem Drum Workshop a jeho signovaný set i snare je vlastně jediným signovaným setem této americké firmy.


Velmi důležitou roli v Rush hraje  Neil Peart coby textař. Texty píše sám. Jak a proč? "Víceméně jsem se k tomu dostal jako slepej k houslím. Ostatní dva to dělat nechtěli! Ale  když to  mám říci  vážně, asi  jsem k  tomu měl určité předpoklady. Vždycky  jsem rád četl a měl  jsem rád slova, rád si s nimi hraji.  Prostě mě to baví a snažím se  to dělat jak nejlépe jsem schopen. Ale zase tomu  nepřikládám tak velkou důležitost, je to zkrátka moje  druhá činnost v  kapele. Máme to  pěkně rozdělené -  já píšu texty a Geddy s Alexem  muziku. Rád bych v budoucnu napsal texty z pozice muzikanta, protože lidi co  píší o muzikantech a muzice aniž muzikanty jsou to vidí zcela  jinak. To ani nejde, pochopit mentalitu muzikanta a jeho poněkud odlišný způsob přístupu k životu. Jinak  rád píši  o lidech,  mám  lidskou  rasu docela  rád. Velmi  mě ovlivnili spisovatelé jako Mark Twain a vůbec potom spisovatelé 20. a 30. let  - Theodore Dreiser,  Sherwood Anderson, F.Scott  Fitzgerald, William Faulkner. Potom Ernest Hemingway, John Steinbeck, John  Dos Passos. To  byl zlatý věk literatury  asi pro dost lidí  a jestli ne, pro mě určitě. Tito lidé mě ovlivnili v jednom - dávat váhu slovům. Texty  jsou velmi  koncentrované, musíš  je filtrovat  a filtrovat  a každé slovo  musí mít váhu a  význam. Čím lepší v  tom jsem, tím méně slov užívám, protože ta slova mají  větší váhu. K něčemu se přiznám - rád bych  někdy psal prózu.  Ale zatím  jsem  v Rush a  jim dávám sto procent a není proč to dělit." Vida ho, panáčka, tak prózu...... . Ale každý kdo umí trochu anglicky a trochu  rozumí  (texty  jsou  na  většině  desek  tištěné,  což  to usnadňuje) musí uznat, že Neil patří se svými inteligentními texty ke  špičce!  Ale  zpět k bicím. Hudba  Rush se také - hlavně dříve vyznačuje různým metrem,  nepravidelným  dělením taktů  a  jinými   lahůdkami. "Používáme všechno co  funguje. Hrajeme na 5, 7, 9,  11, 13 a všechny možné kombinace. Na jedné desce jsme měli kombinace např. 7, 6, 5, 4, nebo 7, 6, 7, 6, 7, 6, 5. Cítím obrovské zadostiučinění když tomu dám dobrej "feel". Nepravidelné metrum jsem začal poznávat  (a cvičit) při analýze desek Genesis. Zprvu jsem  dokázal hrát s nimi, ale  nerozuměl jsem tomu co vlastně dělám. Ale je to jenom matematika a potom cvik. Člověk nemusí hrát pořád jen  4/4 aby se cítil komfortně a  jistě. Důležité je tomu rozumět! To zadostiučinění o kterém jsem mluvil,  to je radost z vytváření. Je to radost s velmi malou životností, protože většinou ani nemáš čas ji vychutnat..... Když se ti něco podaří několikrát poprvé dobře zahrát, je to ono, ale pak už je to automatika. To samé je i když píšu text -moment zadostiučinění trvá jen několik vteřin. Jen co  zjistíš že tobude fungovat a že jsi s tím spokojen a bum - už na tom  pracuješ znovu a ptáš se sám  sebe  jak  to udělat  tentokrát.  Moment zadostiučinění je pomíjivý. ......" Ano, ale nahrávky pomíjivé naštěstí  nejsou a zadostiučinění  z nich bych (být Neilem  Peartem)cítil  jistě slušné!  Je to radost poslouchat, ale ne tak už stahovat do not...... Nedávno  mi jeden známý z New Yorku vyprávěl jak  byl na memoriálu Buddyho  Riche. To už je taková  tradice a různí  bubeníci toho nejvyššího kalibru hrají s Buddyho  bigbandem. No, Peart jazzmanem rozhodně není a podle toho známého byl poněkud mimo mísu. Co tím chci říct? Vůbec nic, ani že tam neměl prostě chodit, že od toho jsou lidi jako  třeba Gregg  Bissonette nebo  Steve Smith.  Peart se tam určitě nešel předvádět, ale vzdát tímto  způsobem hodl  Buddymu. Asi  jako kdyby  si šel  Louie Bellson  zahrát s  Led Zeppelin.  Šel by? On asi jo....

 

 

(Rozhovor v tomto článku byl poskládán z několika Peartových interview pro různé zahraniční časopisy za  posledních 15 let. Bicí souprava Neila Pearta se během let měnila jako základ minimálně. Při zachování stejných rozměrů a vždy stejného malého bubnu  měnil Peart pouze značku  - ze Slingerland na  Tama kde vystřídal několik druhů dřev a  tlouštěk korpusů, pak zase přešel na  Ludwig, kterážto značka  zvítězila v kvalitě  zvuku v jeho osobním "konkurzu" když se rozhodnul změnit stáj. Údajně  z toho byl sám  poněkud  překvapen, firma  Ludwig  zaznamenala  ústup z výsluní  přestože je stále špičková. Ubral levý kopák a používá dvoušlapku. Před několika lety provedl poslední změnu, kdy se stal jednou z nejviditelnějších tváří firmy DW – Drum Workshop s jejíž filozofii velmi tenkých „křehkých“ a melodických bubnů nalezl souznění. Firma DW pro něj postavila jedinečný signovaný set, který splnil veškeré jehoPožadavky zvukové i estetické.  Přejme Neilu Peartovi ještě moho let skvělého hraní a těšme se na to až napíše slibovanou prózu, kterou třeba vydá některý z českých vydavatelů.