Kontakt |
|
Měna / EUR | Košík 0

Historie bicích nástrojů Yamaha

1. Výroba bicích nástrojů Yamaha začala modely D20 a D30

První modely souprav byly vyráběny v továrně, která se nacházela v Niitsu v Hamamatsu, Japonsko a později v továrně Miyatake. Obě tyto továrny patřili firmě Yamaha. Mnoho bubeníků, kteří jsou obeznámeni s aktuální situací dodnes věří, že firma Sakae byla původní a prvotní továrnou vyrábějící bicí značky Yamaha, ale ve skutočnosti byla výroba zahájena ve vlastních továrnách Yamaha. Dalším častým omylem je, že náš Air Seal System byl vyvinut v Sakae, ale ve skutečnosti to bylo vyvinuto a představeno hned od prvních modelů, které byly vyrobeny v našich vlastních továrnách. Jeden zranných katalogů zobrazuje původní výrobní zařízení Yamaha a popisuje jak Air Seal System, tak I další inovace Yamaha, které jsou dodnes důležitou součástí naší identity jakožto výrobce bubnů.

2. První zámořský "Yamaha Artist"

Al Foster, který byl v Japonsku na turné s Milesem Davisem, podepsal v jeho průběhu endorser smlouvu a stal se tak v roce 1972 prvním oficiálním firemním hráčem. To byl zlomový okamžik, od kterého začaly být bicí Yamaha označovány jako world-class nástroje, které splňují požadavky profesionálních bubeníků.

3. Yamaha "System Drum" concept

Uchycovací systém byl do této chvíle pro každou modelovou řadu odlišný. Tento koncept přinesl jsednocení všech těchto mounting system, takže mezi sebou mohly být libovolně kombinovány bubny a hardware z různých řad dle potřeby. Šestihrané trny a základny pro tom holder měly vždy stejné parametry a byly použity pro všechny modelové řady. Také průměr tom holderů a průměr trubek v základnách stojanů byl sjednocen na 22mm. Další “Yamaha hardware” inovace, která určitě stojí za zmínku, je “schovávací” rameno u činelového stojanu – šibenice. Tento system jsme si patentovali, ale jakmile patent vypršel, tak veškerá konkurence začala tento design kopírovat. V současné době je toto bráno již jako “standartní funkce”, stejně jako sjednocení průměrů viz. víše.

4. Yamaha ball clamp

Tento plynule nastavitelný kulový kloub umožňuje pohybovat s bubnem nahoru, dolů, doleva, nebo doprava a jeho aretaci v libovolné výšce, nebo úhlu. Stávající konstrukce umožňuje tomy otočit o 180 stupňů, což je bubeníky a techniky ceněná funkce, která velmi usnadňuje ladění rezonanční blány. Tyto kulové tom holder se společně se šestihranými trny staly symboly hardwaru Yamaha.

5. YD9000 "Recording Custom"

Tato řada představila 100% březové korpusy, jednodílné mušle a nádherné lakované povrchové úpravy. Javor byl do této doby nejpopulárnějším materiálem pro výrobu korpusů – takový byl trend stanovený jazzovými bubny z USA. Prostřednictvím vlastního výzkumu, v souvislosti s klavíry a dechovými nástroji, jsme si uvědomili, že bříza by byla ideálním materiálem pro výrobu korpusů. Také jsme byli první, kdo použil stejnou povrchovou úpravu, jako je na klavírech a nepoužili jsme tak v té době běžně používanou horní dekorační dýhu. Použitím průchozích mušlí jsme zvýšili již ta přirozenou tvrdost březového dřeva, 

což vyústilo v pevný, dobře definovaný zvuk, který byl nadšeně přijat mnoha špičkovými bubeníky tehdejší doby, mezi které patřili např. Steve Gadd, nebo Cozy Powel. Zvuk této řady byl natolik vhodný pro nahrávání, že se YD9000 staly nejnahrávanějšími bubny v historii. Název byl později změněn na “RecordingCustom”, což je model, který je hojně využíván dodnes.

6. Maple Custom

Ačkoliv panovaly jisté obavy, že změna z břízy na javor nebude všemi kladně přijata, rozhodla se Yamaha představit nové javorové korpusy. Bylo to z důvodů, aby bylo vyhověno změnám hudební scény, 

 ale take vyvýjející se záznamové technice. Zhruba v polovině 80-tých let, kdy vznikl fusion, začali bubeníci požadovat vyšší rezonanci a odezvu, která by vyhovovala složitějším hudebním formulacím použitým v tomto žánru. Javor poskytuje jasný tón a rychlou odezvu, což bylo ideální. Zároveň vznikly nové, menší mušle, které minimálně zatěžovaly korpus a snižovali tak jeho rezonanci, zároveň byla nově použita extrémně tenká “Vintage” povrchová úprava a také YESS system(Yamaha Enhanced Sustain System) – tzv. “uzlový” úchyt pro otevřenou, přirozenou rezonanci. Tato nova myšlenka použití malých mušlí byla velmi brzy přijata ostatními výrobci.

7. Stage Custom

V průběhu 90-tých let Yamaha stale udržovala aktivní, progresivní přístup ve vývoji svých produktů. Řada Stage Custom byla představena v roce 1996 a její úkol byl jednoduchý – nabídnout vzhledově stejný typ korpusů, jaký byl použit u populární řady Recording Custom, s podobnými, jednodílnými mušlemi, v nádherných lakovaných barvách a to vše za překvapivě přijatelnou cenu.

8. Maple Absolute

Řada Maple Absolute posunula pojem “největší resonance” ještě na vyšší úroveň. Ve stejném roce byly představeny bukové korpusy (Beech Custom Absolute), vedle již existujících korpusů březových. Ve stejném období Yamaha spolupracovala s těmi nejlepšími umělci z celého světa při vývoji řady nových, zajímavých produktů, jako jsou například Hipgig, Junior bicí soupravy, Musashi male bubínky a Subkick.

9. Oak Custom

Ačkoliv ostatní výrobci se při výrobě korpusů vyhýbali použití dubového dřeva z důvodu, že jde o velmi tvrdý a těžce zpracovatelný materiál, tak Yamaze se povedlo zpracovat jej pomocí technologie Air Seal System. Výsledek byl působivý – hlasitá odezva a velké množství basů mělo za následek zařazení řady Oak Custom to běžné produkce a nabídky.

10. Vývoj Absolute Serie

Možnosti povrchových úprav byly dotlačeny až na hranici a v řadě Absolute bylo nyní možno si vybrat z téměř 50-ti možností barevných odstínů a úprav. Rovněž vznikají revoluční odnímatelné Nouveau lugs, které měly za cíl ještě snížit tlumení resonance korpusu a zároveň umožňovaly extra rychlou výměnu blán.

11. Zrození PHX Serie

Léta zkušeností při výrobě bubnů, technologické know-how, do hloubky přehodnocený každý kritický aspekt jak designu bubnu, tak i jeho výroby, měl za následek evoluci v podobě hybridního korpusu….klíči k nalezení bezkonkurenčního tónu a projekce. Mušle opět prošly inovací – minimalizovalo se tak tlumení rezonance. Zcela nové je take uchycení tom tomů, díky němuž došlo k maximalizaci rezonance a konzistentnímu tónu.

12. Technologie PHX aplikována napříč řadami

YESS2 tom mounting system a nové Hook lugs – oba prvky vyvinuty pro řadu PHX - jsou nově použity u Absolute série, což přispívá k ještě jasnějšímu a bohatšímu zvuku. Nově vyvinutý texturovaný povrch byl použit pro řadu Rock Tour, čímž se výrazně zvýšil vizuální dopad. Nově byl take objeven Kapur jako dřevina s vynikajícími zvukovými vlastnostmi a je nyní používána jako jediná dřevina pro bicí Club Custom.