Čo robí ... ?... Roman Vícha
Za těch skoro 10 let od posledního povídání na téma “Čo robiš?” se toho událo opravdu hodně..... Mimo to, že už mám dost šedivý vousy, tak jsem šťastnej s rodinou, s Klárou čekáme v březnu už třetí přírustek a mám za sebou hodně zajímavý studiový práce, skvělé hudební spolupráce, mnoho turné, nové projekty a hlavně mě koronakrize postrčila vybudovat domácí studio o kterém jsem už dlouho přemýšlel..
V roce 2013 mi přišla nabídka do kapely Ewy Farné, šlo o exkluzivitu, tedy musel jsem promyslet jak moc chci omezit ostatní projekty, kterých bylo mnoho, ale zároveň jsem moc neváhal, Ewa má kapelu plnou skvělých muzikantů, hodně koncertů tady i v Polsku, je skvělá zpěvačka a postupem času jsem zjistil, že je s Ewou skvělá dohoda a najdu si čas i na jiné projekty, jen se musí hodně plánovat. Do dnes jsem stálým členem Ewiny kapely a je to moje hlavní hudební činnost. Natočili jsme s Ewou desku Leporelo a pak aranžérsky zajímavou desku Inna, která vyšla jen v Polsku, je akusticky jazzová. Tenhle rok je na koncertování dost speciální a tak máme s Ewou za sebou několik Live sessions.
V roce 2016 jsem odjel skvělé turné s Janou Kirschner a byl to pro mě jedinečný zážitek. V tomhle projektu jsem se potkal s Janiným partnerem Eddie Stevensem, který hrával v legendární kapele Freak Power, Moloko a spolupracuje na sólovkách Roisin Murphy. Celý koncept koncertu pojal opravdu netradičně, vystavěl to do posledního detailu a od začátku do konce to fungovalo jako příběh. Vyšla z toho krásná dvoj deska (Živá - Slnko Records), která zaznamenává poslední tři turné Jany Kirschner.
V roce 2018 jsme založili novou kapelu Martin Brunner Band (Brunner, Uhrík, Fuchs, Vícha) Hned po pěti koncertech, jsme se rozhodli, že natočíme desku. Říkali jsme si není na co čekat, že se nám spolu hraje skvěle, funguje tam muzikantská alchymie a že to chceme zaznamenat za čerstva.. A tak v loňském roce vyšla deska Levels Of Life u vydavatelství Animal Music.
S kapelou Muff jsme během 10ti let vydali u vydavatelství Polí5 tři desky (Vol. 2, Hypnotix Bum Bum) a v loňském roce jsme oslavili 20 let na scéně vydáním desky Fatalust, ke kterému jsme odjeli úspěšné turné. K albu vzniklo několik live videí, která nám v Jazzdocku natočil a sestříhal bubeník, kamarád Adam Koller
Z kraje roku mě přizval producent Petr Ostrouchov na natáčení desky Řeka od Lenky Dusilové, které vzniklo ve studiu Sono. Na tomhle projektu se sešlo spoustu mých kamarádů, skvělých muzikantů a vznikla krásná deska, která právě vyšla u Animal Music.
Hodně času jsem za ty roky trávil i ve studiích a natočil spoustu hezkých desek a projektů. Třeba: Vit Křišťan - Imprints, Ochepovsky - I Am The Wind, Richard Müller - 55, Ewa Farna - Inna, Michal Ambrož a Hudba Praha, Iva Pazderková, Karel Gott - Srdce nehasnou, Lenka Dusilová - Řeka, na mou diskografii se můžete podívat ZDE
Hodně mě baví právě studiová práce a proto jsem se letos v době pandemie rozhodl, že si udělám domácí studio. Začal jsem googlit mikrofony a úplně jsem tomu propadl. Nakupuju Vintage kousky na eBay, konzultuju to s kámošem zvukařem Michalem Samiecem. Kombinuji mikrofony Lewitt 440 Pure, SE Electronic Voodoo VR1 a SE7, Warm Audio WA 47 jr, AKG D112. Nedávno jsem sehnal Vintage mikrofony AKG 190E, D202 a dvakrát Sennheiser MD 421 N. Na domacím studiu mě baví, že mám čas experimentovat se zvukem a učit se pracovat s processingem. Pracuju v Logicu Pro a pořídil jsem si zvukovku Apogee Element 88, ke které mám ještě připojenou zvukovku M Audio. Dohromady můžu použít až 16 stop, ale většinou točím do 11 stop. Skvělý sound se dá ale udělat taky na dva až čtyři mikrofony. Stejně vždy záleží na druhu muziky kterou zrovna točím. Už jsem u sebe za tu krátkou dobu několik tracků natočil a hodně jsem se na tom naučil.
Mám několik bicích souprav jako třeba DC custom drums vyrobenou na zakázku před 7 lety. Větší bicí soupravu 13,16,18, 24 používám výhradně u Ewy Farné a 12,14,18,22 pak doma ve studiu. Bubny jsou vyrobeny v kombinaci tří vrstev dřeva mahagon topol mahagon se zpevňujícími prstenci. Dále mám vintage sadu Ludwig ze 70tých let 13,16, 22. A v neposlední řadě skvělé vintage Amati 12,16,20. Vlastním asi 10 malých bubínků. Ve studiu si pak můžu připravit set podle toho co se hodí do písničky nejlíp. Hraju na skvělé činely Soultone Cymbals a jsem endorserem již 10 let. Podobně dlouho hraju s paličkama Vater Sugar Maple Piccolo.
Od roku 2013 se mimo hraní a studiové práci věnuji pedagogické činnosti na Konzervatoři Jaroslava Ježka.
Díky za podporu Drumcenter.cz Ivovi a Zbyňkovi. Přeju všem pevné zdraví v roce 2021 a doufám, že se zase brzy potkáme na živých koncertech. Roman
18.04.2011
rychlý přehled, kontrola, zda ten chlapec něco dělá..... a maká, tak to jo....
Tak jsme se jen tak, na rychlo zeptali: Čo robíš.... ? Romane Vícho ?
hned z kraje roku jsme s kapelou Private Earthquake zahráli našemu prezidentovi na Pražském hradě, celý koncert je stále k poslechnutí na webu. Jako ochutnávku koukněte na videa z Jazz Docku, kde jsme hráli v podstatě stejný repertoár.
První půlku dubna jsem si užil skvělou šňůru se zpěvačkou Melanie Scholtz z Jižní Afriky. Byla to neskutečná pohoda a zažili jsme spoustu srandy.
Ted' mě čeká pár festivalů s Jaromírem Honzákem a Face Of The Bass, se kterým jsme v březnu vydali naší debutovou desku u Animal Music.
Koncem dubna přijede po dlouhé době do Čech Ivan Král se kterým odehraju 3 koncerty, ve Svitavách, Trutnově a v Praze. Moc se těším, že si zahraju pořádný poctivý big-beat.
V květnu začínáme koncertovat s Toxique a kromě toho budu taky hrát s Lukášem Martinkem a Muffem.
Co se týče nástroje, tak jsem si pořídil nový snare DC-drums, jedná se o 10mm javorový korpus se zpevňujicími prstenci Keller 14x5,5", parádní kousek.
Uff práce dost, co říkáte, díky Romane, ať se vede.
17.04.2007
druhý díl nepravidelného povídání " Čo robí ..." Tentokráte s Romanem Víchou a budou následovat další, nechte se překvapit.
Na čem momentálně dělám ?
V únoru jsme točili materiál na novou desku s kapelou Nuo, ve které jsem vystřídal Miloše Dvořáčka. Nahrávalo se ve studiu Svárov a zvukovým mistrem byl Lukáš Martínek. Spolupráce byla super a všichni z toho máme dobrý pocit. Na jaře se bude deska míchat ve studiu Svengali s Alešem Charvátem a měla by vyjít na podzim. Pro více informací o kapele se mrkněte na www.nuo.cz
Na natáčeni jsem použil celou svou výbavu. Bubny Sonor Delite 12“,14“,16“,20“ kopák, + 24“ kopák, bubínky Ludwig Supersensitive a 12“ Cadeson, činely Istanbul, Zildjian a pár „no name“ plechů na sobě. Oba velké bubny jsem ovládal pravou nohou. S pomocí dvojšlapky umístěné na pravo od hlavní šlapky jsem ovládal ten větší (old Slingerland 24“x14“). Záměrem při použití dvou velkých bubnů bylo dostat z nich dva rozdílné zvuky a možnost hrát na oba součastně v jedné skladbě. Na vetší buben jsem použil dvě plné blány Coated Ambassador a snímán byl Subkickem od Yamahy. Zvuk je hodně hluboký až subbasový.
v současné době jsme rozjeli novou popovou kapelu Toxique a natočili EP s názvem „Byond Retro“. Vůdčí osobností je talentovaná zpěvačka Klára Vytisková, která je zároveň i autorkou vetšiny písniček. Můžete si nás poslechnout nawww.myspace.com/toxiquespace
Na podzim plánujeme mini šňůru na Moravě a rádi bychom přijeli zahrát i do Opavy.
Taky vzniklo nové desetičlenné seskupení Bucinatores Tentet. Je to takový malý big band. Kapelníkem je Jan Jirucha ml. a hrajou se převážně jeho vlastní skladby. Kapela je složená z mladých talentovaných muzikantů, kteří studovali nebo stále studují VOŠ při Konzervatoři Jaroslava Ježka. Sehnat hraní pro tak velkou kapelu není jednoduché, protože každý z nás hraje v několika dalších bendech a pořadatelé horko težko zaplatí tak velkou kapelu. www.bucinatores.ic.cz
Jinak s kapelou Soil připravujeme nový materiál na druhou desku, která by se měla nahrávat koncem tohoto roku. Měla by znít více elektronicky než první album. Začal jsem do nových věcí hrát na Roland Octopad, z kterého využívám hlavně analogové a perkusivní zvuky + nějaké ruchy. Ještě uvidíme jak se budou písničky vyvíjet. Více informací o kapele na www.soil.cz
Z důvodu narození syna Beaty Hlavenkové máme s kapelou Face of the bass pauzu. Mezitím chce Jaromír Honzák dopsat nové písničky abychom je mohli příští rok konečně natočit. www.jaromirhonzak.com , www.beatahlavenkova.com
Teď něco k nástrojům: s bubnama Sonor Delite jsem spokojený a hraju na ně už 5 let. Bubny ladím podle toho s kým a kde hraju. Používám pískové blány Ambassador a Emperor a na kopák Evans Emad. Když hraju v klubu tak vozím menší kopák 18“x16“ old Slingerland osazený dvěma plnýma pískovýma blánama. Bubínek Ludwig Supersensitive 14“x6,5“ na který hraju je podle mě jeden z nejlepších bubínků co se kdy vyráběl! Hrál jsem na spousty bubínků, ale Vintage je Vintage.
Po dokončení VOŠ Jaroslava Ježka jsem začal soukromě učit. Snažím se přistupovat ke každému žákovi individuálně podle jeho dovedností. V budoucnu plánujeme s Danem Šoltisem založení bubenické školy, ale to ještě chvíli potrvá.
Dobrá rada nad zlato: mimo jiné bych se chtěl zmínit o bolestech v zádech. Je to z toho jak křivě sedím za bubnama a také z jejich věčného stěhování. Takže se snažím kontrolovat svůj posed a při tahání věcí se v zádech neohýbat. Taky teď cvičím víc na záda než na bubny J. Doporočuji všem bubeníkům aby neseděli pořád na zadku a dělali nějaký sport, třeba plavaní. A taky posilovat zádové a břišní svaly. Z problému se zády vznikají další a to problémy se šlachama. Spousta mladých bubeníků si myslí, že ruce bolí ze cvičení. To je sice pravda, ale šlachy jsou propojeny s páteří a tam je třeba problém řešit. Mluvím z osobní zkušenosti.
A co mě momentálně inspiruje ? Jaro!!!! , www.romanvicha.com