Kontakt |
|
Měna / EUR | Košík 0

RAV VAST DRUM a Kuba Kupčík

RAV VAST DRUM levnější bráška RAV PANU... 

 

Již dříve jsem občas pokukoval po tomto nástroji, ale vždycky mě ke koupi tohoto nástroje odrazovala jeho cena. Astronomická částka, které začínala na 60.000,- Kč, byla fakt odstrašující. Až nedávno jsem narazil na nástroj, který se jmenuje RAV VAST DRUM. Je to o polovinu levnější brácha RAV PANU. Cena začíná nad 20 000,-Kč. Vyrábí se v ruském Permu. V nabídce mají jak RAV VAST DRUM, tak RAV PANY různého ladění. Rozdíl mezi těmito nástroji je v technologii výroby.

RAV PAN je vyroben vyklepáním - tepáním plechu určité plochy a tím vzniká výška tónu. RAV VAST je vyroben řezáním laserovým paprskem do určitého otvoru, neboli jazýčku, na který se pak hraje.

Tento RAV PAN / RAV VAST DRUM není komplexní nástroj jako např. klavír, marimba či kytara, jeho rozmístění tónu je do tzv. módu. To znamená, že neobsahuje všechny tóny dané stupnice. Na začátku jsem si myslel, že to bude hodně omezující, ale opak je pravdou. Po pečlivém výběru a poslechu nahrávek z různých vzorků tohoto nástroje jsem měl jasno. Po nějakém čase jsem obdržel první z nich. Od prvního tónu, který jsem slyšel na internetu, jsem si ho okamžitě zamiloval. Dlouhý měkký zvuk bubnu je stvořený jak k meditaci, tak pro komunikaci s jinými nástroji (kytara, basa, flétna, saxofon nebo lidský hlas). Každý den na něj po celodenních povinnostech hraji. Ze začátku se snažím krotit, hrají ve velmi pomalých tempech a velmi střídmě. Pak se to nějak začne ubírat k mé srdeční záležitosti, ke kubánské hudbě. Je až neuvěřitelné, jaké má tento nástroj technické možnosti, od hrobového pianissima až po bouřlivého forte, od hraní jednotlivých tónů přes souzvuky dvou i čtyř tónů, až po hraní flažoletů. Hledám cestu jak obohatit nebo propojit hru na tento nástroj s jinými perkusemi.

Melodický buben nebo létající talíř?

Jsou to takové dvě vypouklé pánve, které jsou přivařené k sobě. Hlavní hrací plocha je nahoře nástroje. Jsou i takové typy, které mají hrací tóny i ve spodní části nástroje. Nejčastěji mají devět, deset až jedenáct tónů. Hraje se především rukama, využívá se technika hry na darbuku, tabla, rámový buben . . . Já hraji technikou odvozenou ze hry na konga nebo bonga, tzn. používám hlavně open, bass, slap, a finger údery. Na nástroj se může hrát i speciálními měkkými paličkami. Velmi mě baví hledat cestu od jednoduchého motivu, až po kombinace složitějších rytmických modelů.

Momentálně, spolupracuji s firmou RAV VAST, tvořím nahrávky - sound test jednotlivých bubnů. Zatím jen buben s laděním G PYGMY, následovat bude B MAJOR. Některé nahrávky jsou již na YouTube, další budou následovat. Všem, kterým se tento nástroj líbí, jeho koupi vřele doporučuji. Tento nástroj jsem testoval i v hodinách korepetic moderního tance na Janáčkově konzervatoři v Ostravě. Všem se jeho zvuk velice líbil. Při výuce hry na bicí nástroje v ZUŠ, jsem ještě neměl příležitost nástroj představit, ale pevně doufám, že až skončí doba koronakrizová, se do toho určitě vrhnu. Pokud situace dovolí, chtěl bych uspořádat workshopy a zakomponovat tento nástroj i v mé bubenické interaktivní show a tím ho představit široké veřejnosti.

pro všechny zájemce : Kuba Kupčík www.bumbumband.cz